Wednesday, April 15, 2015

IN SYAA ALLAH





Sedikit perkongsian!! Huhu kali ni aku nak kongsikan satu benda yang aku dapat daripada seseorang sahabat ni mengenai penggunaan perkataan (In syaa Allah).. Nampak macam simple tapi sebenarnya kita kena tahu maksudnya dan menggunakannya dalam keadaan yang sesuai. Maksud sebenar In syaa Allah ialah jika dikehendaki/ diizinkan Allah. Ia selalu digunakan berkaitan dengan janji. Dalam bahasa inggerisnya “with god’s will”.

Ramai orang melayu yang beragama islam menggunakan perkataan ini untuk berjanji dengan seseorang dan akan menunaikan janji tersebut. Selain itu , orang Islam akan menggunakan perkataan ini apabila menerima situasi dimana seseorang akan meminta untuk menunaikan sesuatu janji, dan orang yang diminta untuk menunaikan janji tersebut akan menggunakan perkataan (In syaa Allah) bagi menunjukkan bahawa janji yang mereka minta itu akan ditunaikan tetapi tidak pasti boleh ditunaikan  atau tidak.

Maksud “In syaa Allah” dalam masyarakat melayu selalunya bererti :


  • Yelah-yelah!
  • Tengoklah dulu macam mane..
  • Tengoklah kalau aku tak sibuk..
  • Tengoklah kalau aku ni rajin..
  • Aku 50-50 laa..
  • Ape-ape jelah..
  • Kalau sempat aku pergi..
Penyalahgunaan istilah ini begitu ketara sehinggakan jika istilah “ In syaa Allah”  itu digunakan ia masih lagi menjadi sesuatu pernyataan yang samar-samar dan tidak muktamad. Melalui kefahaman disini penggunaan istilah ini selalunya diguna bagi melepaskan diri, ia juga untuk membuatkan orang yang kita berjanji dengannya akan tidak terasa hati atau merajuk semasa menuntut janji kita.
Maksud sebenar istilah ini dalam konteks berjanji ialah apa yang dijanji melainkan jika ia tidak diizinkan oleh Allah s.w.t .
Ini dapat dikaitkan dengan satu frasa yg juga cukup popular dikalangan org melayu apabila sesuatu benda itu terjadi
"Alaa.. nak buat macam mane, kau bukan Tuhan pon.. kita merancang je..hanye tuhan je yang menentukan. dah nak buat camner kan"

Ini adalah tnggapan yang salah....
Katakanlah dalam situasi dimana Ika telah menjemput kawannya untuk hadirkan diri ke majlis perkahwinan abangnya :-

Ika       : Assalamualaikum Asma
Asma   : Waalaikumussalam Ika , yerr ade ape..
Ika       : Nah, ni kad jemputan majlis perkahwinan abang aku. Nantiku datanglah yerr..
Asma   : Ehh,bukan abang kau dah kahwin ke!! Isteri kedua ke pulak ni..
Ika       : Ishh,, kau ni Asma.. Ni abang aku satu lagilah yang baru balik dari oversea..
Asma   : Haha.. aku gurau jelah.. minta maaf yerr..
Ika       : Haha.. kau ni suka sangat bergurau..hemm aku nak kau datang majlis ni sebab aku jadi pengapit untuk bakal kakak ipar aku..huhu..bolehlah kau tengok aku cantik-cantik..
Asma   : Ok, In syaa Allah aku pergi yerr Ika sayang..
Ika       : Hehe.. ni buat aku sayang kau ni..

In syaa Allah disini bermaksud Asma akan datang ke ajlis perkahwinan abang kepada kawan baiknya Ika melainkan pada saat dia ingin ke majlis tersebut...:
  • Tibe2 berlaku tsunami yang meranapkan kenduri kahwin itu walauun ia terletak jauh dari pantai.
  • Asma telah terlibat dalam kemalangan jalan raya
  • Asma jatuh tangga dan patah kaki
  • Hujan ribut petir yang membahayakan nyawa
  • Letusan gunung berapi
  • Dan lain-lain yang tidak mengizinkan Asma untuk pergi ke Majlis tersebut walaupun dia benar-benar mahu pergi kerana dia sudah berjanji dengan sahabtnya Ika.
Makna In syaa Allah itu bermaksud.. diri kita sendiri, kita berani untuk mengatakan yang memang kita akan pergi, cuma yang tentukan adalah Allah s.w.t.
Walaubagaimanapun, penggunaan istilah ini haruslah bergantung kepada situasi atau keadaan tertentu dengan niat yang baik dan betul.

Contoh situasi yang SALAH dalam menggunakan istilah ini :


" In syaa Allah malam ni pukul 12 ok guys! see you at Night Club. we gonna party!"

" In syaa Allah aku akan cuba yang terbaik untuk meniru dalam peperiksaan final exam nanti."

So, sahabat-shabat sekalian..gunakanlah istilah ini dengan betul dan bijak. Kita menggunakan nama Allah s.w.t . Janganlah sesekali kita mempermainkan pekataan tersebut..;)


No comments:

Post a Comment