Sunday, April 26, 2015

''Rindu MMP''

                          ''SMU(A) Maahad Muhammadi Perempuan"

Nampak x perempuan dkat nama sekolah tu,, so dah tentu2 lah para pelajar yang terkandung dalam sekolah tu peremuan sahaja, woman only, nisa'a fakot dalam bahasa arabnya.. hehe Kalau ade lelaki pon paling tak  ustaz, pakcik guard, tukan kebun, pekerja kantin, pastu anak cikgu or ustaz/ustazah kat situ.. Ok, banyak pulak penerangannya..hehe . Kali ni aku nak cerita lah ckit pasal sekolah yang menjadi kebanggaanku dan jugak menjadi kebanggan segelintir masyarakat. Dek kerana sekolah ini telah melahirkan ramai pelajar cemerlang bukan hanya dari segi akademik dan kegiatan kokurikulumnya. Malah telah menerapkan dalam diri semua pelajar dengan nilai dan akhlak yang baik. Actually, memang rindu sangat dekat sekolah ni. Bukannya apa  rindu dekat suasananya. Kalau time pagi tu para pelajar akan berterabur dekat atas padang. Masing-masing pegang al-quran dan mulut terkumat-kamit duk menghafal ayat2 suci al-quran. Sebelum masuk ke dalam kelas para pelajar akan beratur diluar kelas dan mengalunkan nasyid asma ul husna. Then, dah masuk dalam kelas tu,, untuk masa pertama belajar para pelajar dikehendaki baca al-quran. Best kan boleh buat macam tu, boleh kumpul pahala!! 
Time perhimpunan pulak yang kitaorg panggil (thobur) akan diadakan time ade event2 penting jerr.. So jarang jugak sekolah kitaorg buat thobur ni.. Tapi kalau dah buat mahu sampai 3 jam.. Aku pernah pitam kot gara2 mase thobur tu mmg lama sangat dan keterikan matahari atas kepala tu xyah ckplah..pdhal time tu aku duduk, lepas bangun tu boleh jatuh pulak tetibe..hemm pengalaman. Time ni jugaklah adalah para pengawas yang kitaorg panggil (dhobitoh) yang berbaju hijau yang jugak menjadi kebencian para pelajar yang akan buat bulatan disekeliling pelajar n akan check satu per satu lagi2 lencana..haha bukannye ape pelajar bukannya suka kalau ditegur, padahal diorg jalankan amanah jerr.. Tapi kalau ade yang jenis x taw adab nak tegur, kadang2 rase nak lempang pon ada..haha ni time zaman2 x pkir panjang nih.... pedulikan..Dhobitoh dekat MMP ni memang yang btol2 strict arhhh... Tapi ade jer yang terselit 2,3 orang yang sporting ckit yang boleh dibawak berbincang lagi2 time spotcheck..hehe nakal x kitaorg...Disiplin sekolah kitaorg memang ketat. Antaranya yang aku ingat , kene pakai kain dalam ,pakai tarbus, telekung mestilah labuh ikut ukuran yang ditetapkan, stokin paras lutut, semej kene pakai, jam xleh besar dari syiling 50 sen, x dibenarkan bawak beg galas and so on...hehe biaselah tu, setiap sekolah mesti ad peraturannya kan!!
Macam yag pernah aku bgtau dalam satu entry aku tu MMP ni akan adakan usrah untuk pelajar2 nya saling berukhuwah dan berkongsi ilmu. Dalam usrah ni jugaklah kami dapat tahu apa yang kami kurang faham atau memang tak tahu langsung especially bab agama. Haa..sekolh ni jugak akan adakan tamrin bagi setiap form1-6... Bagi yang ada jawatan pulak contohnya dhobitoh, raidah(ketua tingktn), maktabiyyah(pengawas perpustakaan)... akan dikhususkan lagi dyorang punye tamrin. Ia bertujuan untuk memantapkan lagi kepimpinan mereka.
Aku yang memang bekas pelajar sekolah tu memang salutelah dekat pelajar MMP ni, bukannya nak menunjuk ke ape tapi kebanyakan pelajar sekolah tu bukan sahaja bijak2, malah aktif dalam bersukan, tak lupa juga untuk mempraktikkan ilmu2 agama dalam kehidupan seharian seperti hafal alquran, berqiamullai, dan lain2... Kalau nak tahu mase form 1 dah kene ambik hampir 20 subjek...terbaiklah..Kalau zaman aku dulu 4A UPSR boleh diterima lagi untuk masuk MMP ni.. Disebabkan terlampau ramai ibu bapa yang inginkan anak mereka untuk masuk ke sekolah ni, so sekarang nak masuk MMP haruslah pelajar yang mendapat 5A..yang betul layak je dapat masuk taw!! Aku sangat bersyukur dapat berpijak di bumi MMP even aku tahu aku ni biasa sahaja..Tapi apa2 pon itu semua rezeki yang Tuhan telah tetapkan untuk kita..mungkin ada hikmah kenapa Tuhan tematkan aku di sekolah itu.
Then, sebenarnya banyak lagi kisah tentang MMP ni tapi aku dah ingat-ingat lupa dah..hehe memandangkan aku dah tinggalkan sekolah tu dekat 3 tahun dah pon...haha macam dah tingaalkan 20 tahun pulak lua dia tu.. Kebetulan pulak nanti bulan 8 akan diadakan reunion untuk Batch'95 hehe.. harap2 dapatkan hairkan diri dengan izin-Nya.. Tak sabar pulak nak bertemu ustaz,ustazah,cikgu2 dan teman2 seperjuangan.. Mase batch aku ni dalam 4 ratus lebih jugak pelajar.. Tapi rasenye tak semua kot dapat hadir..haha xper kita tengok je nanti..
By the way, nak kongsilah ckit gambar sekolah MMP ni..tapi ni je ade dalam laptop,,yang lain ade dlam pendrive ..hehe ni gambar2 bangunan yang menepatkan kelas2 pagi pelajar MMP.. Tapi semenjak tinggalkan mp, dah banyak benda yang dah diperbaharui.. jeles kot tak sempat merase yang baru..hehe

 BLOCK A(block yang paling baru)

BLOCK B(tingkat ats sekali ade library MMP)


BLOCK C
first masuk mmp akn jumpa block ni dulu.. 

MMP ni memang luas dan cantik, x heran lah kalau ade yang burn muka nanti.. tengok padanglah..haha nak sampai kelas dah berape minit sebab kene lalu padang yang luas ni dulu..haha
So, kepada adik2 yang berminat tu silalah mendaftarkan diri untuk masuk ke mmp... In syaa Allah rezeki tu ade... Kalau dah dapat masuk Alhamdulillah dan adik xkan menyesal punyer... ok, stakat tu je kot cerita kali ni, aku pon dan ngantuk ni..Selamat Malam, Assalamualaikum




No comments:

Post a Comment